Leren op de werkvloer om wettelijke verplichtingen na te komen: zo doe je het

Hoe kan leren op de werkvloer je helpen om aan je wettelijke verplichtingen te voldoen? Lees hier hoe andere bedrijven dat aanpakken.

Duurzaamheidsregels, veranderingen in de sociale wetgeving, veiligheidsprocedures … Nieuwe wet- en regelgevingen verplichten bedrijven in allerlei sectoren om hun opleidingsbeleid te herzien. Voor ondernemingen waarin leren centraal staat is het vaak gemakkelijker om die wettelijke verplichtingen na te leven. Maar hoe bouw je zo’n omgeving dan precies uit? Je leest het hieronder.

Hoe zet het Paritair Comité 200 leren op de werkvloer in om wettelijk compliant te zijn, om medewerkers aan te trekken  en hun concurrentiepositie te versterken ? Cevora organiseerde een rondetafelgesprek met enkele bedrijven om de antwoorden te vinden. Deze gasten schoven aan bij onze gespreksleider Paul Diepenbrock, Learning Specialist bij Cevora:

  • Ann De Heyn (HR Business Partner bij Isabel Group)
  • Gude Verhaert (Academy Manager bij Circet Benelux)
  • Julie Van Calster (Training Advisor bij Comeos)
  • Liesbeth Van Baelen (Recruiter bij Colas Belgium)
  • Nouchka Roelants (Vakbondsverantwoordelijke bij ACV Puls)
  • Dirk Coenen (Strategic Partnership Expert bij Cevora)
  • Liesbeth Van Uytven (Head of Marketing bij Cevora)

De deelnemers van Cevora’s rondetafelgesprek


Leren op de werkvloer: de voordelen in het kort

In een werkomgeving waar continu leren en ontwikkelen centraal staan, worden werknemers aangemoedigd om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven, te leren uit vergissingen en hun expertise actief te delen. Een concreet opleidingsplan met zowel formele opleidingen als informele leermomenten kan die omgeving mee ondersteunen.

Omdat medewerkers in zo’n klimaat voortdurend mogen werken aan hun ontwikkeling, leren ze beter in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Dat geeft de organisatie meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen, en dus een aantrekkelijke concurrentiepositie. Het is ook een teken van sterk werkgeverschap: medewerkers die de kans krijgen om te groeien, voelen zich meer betrokken en zijn minder geneigd om te vertrekken.


L&D zit verankerd in onze visie en hr-strategie. We spreken niet van ‘trainingen’, maar van ‘kennisoverdracht’: informeel leren is echt een deel van je takenpakket hier. Daarbij werken we naar een wisdom of the crowd. We leren wat we kunnen en delen dat zoveel mogelijk met elkaar.

Ann De Heyn, HR Business Partner bij Isabel Group   


Ann De Heyn ( Codabox, Clearfacts, Clearnox )


Méér dan een verplicht nummer

Tegenwoordig moeten bedrijven rekening houden met een heleboel regels om hun wettelijke verplichtingen na te komen. Zo stelt de arbeidsdeal dat bedrijven met meer dan 20 VTE’s een opleidingsplan moeten opstellen dat voldoet aan de individuele opleidingsrechten. In sommige sectoren zijn ook strenge veiligheidsprocedures van kracht, en ook duurzaamheidsdoelstellingen worden steeds strenger.

Bedrijven hebben gerichte opleidingen nodig om al die verplichte kennis intern te borgen en de veiligheid van hun werknemers te garanderen. De Federal Learning Account (FLA) verplicht hen dan weer om al die leermomenten te registreren en te delen met de overheid.

In dat kader kan een opleidingsplan meer zijn dan een verplichting. Het helpt je om de relevante regelgevingen te volgen, maar geeft je ook een waardevolle gelegenheid om je leerbehoeften in kaart te brengen en hoger op de agenda te krijgen. Welke competenties heb je in huis? En welke vaardigheden moeten je werknemers aanscherpen?


Beschouw het opleidingsplan als meer dan een verplicht nummer. Het draagt bij tot een sterker bedrijf en meer bewustzijn over het belang van leren en ontwikkelen. Het is echt een opportuniteit om leren op de werkvloer in de vezels van je organisatie te krijgen.

Nouchka Roelants, vakbondsverantwoordelijke bij ACV Puls


Nouchka Roelants (ACV)


Een leeromgeving voor je wettelijke verplichtingen: 4 tips


Tip #1: Laat technologie je ondersteunen

Tools zoals een online leerbibliotheek en/of een Learning Management Systeem (LMS) kunnen je helpen om leeractiviteiten te organiseren en te beheren. Je kan er onder andere leerdoelen bepalen en de voortgang van je medewerkers volgen. Zo weet je dat iedereen de juiste (verplichte) kennis bezit om een bepaalde opdracht te mogen uitvoeren (bijvoorbeeld het gebruik van vorkheftrucks). Rapporteer over die data om de leerbehoeften en resultaten duidelijk te signaleren bij het hogere management. Dat kan hen namelijk motiveren om (nog) meer in te zetten op leren binnen het bedrijf.

Tip #2: Combineer formele en informele leermomenten

Een mengeling van formele en informele leeractiviteiten garandeert het hoogste leerrendement, maar de informele worden bij veel bedrijven nog onvoldoende benut.

In onze blogreeks over informeel leren kan je meer lezen over de voordelen en uitrol ervan in jouw bedrijf, hoe je informeel leren stimuleert, en hoe je werknemers sociaal informeel leren mogelijk kunnen maken op hun werkplek.


Informeel leren, ofwel learning on the job, bezit enorm veel potentieel. Bijna alles kan een leermoment zijn: een YouTube-filmpje, een vraag stellen aan een collega … Je moet het niet altijd ver gaan zoeken.

Julie Van Calster, Training Advisor bij Comeos​


Julie Van Calster (Comeos)

 

Tip #3: Benader je leeromgeving top-down én bottom-up

In elke succesvolle leeromgeving geven leidinggevenden het goede voorbeeld. Als zij niet actief deelnemen aan leeractiviteiten of niet overtuigd lijken van het belang van leren, dan krijg je medewerkers onmogelijk mee in dat verhaal.

Maar de medewerkers zélf spelen ook een cruciale rol. Luister aandachtig naar hun leerbehoeften wanneer je je opleidingsplan opstelt. Let wel: het is niet voor al je werknemers even gemakkelijk om hun eigen leernoden te identificeren. Daarom is het belangrijk dat je leidinggevenden goed zijn opgeleid om dat soort gesprekken te voeren en de input van medewerkers mee te nemen.

Door die wisselwerking kan je ook overkoepelende leerbehoeften opmerken. Welke kwesties spelen in het bedrijf? Als een bepaalde productielijn bijvoorbeeld minder efficiënt is dan de andere, dan kan je voor de operatoren een opleiding inplannen om de betreffende machines optimaler te gebruiken.

Tip #4: Creëer bewustzijn met heldere communicatie

Een piekfijn online leeraanbod is waardeloos als je medewerkers het niet kunnen terugvinden. Communiceer dus regelmatig over de leermogelijkheden, hoe medewerkers een opleiding kunnen aanvragen, en waarom dat belangrijk is – voor het bedrijf én voor henzelf.

Dat kan via nieuwsbrieven, meetings, het intranet … Of roep de hulp in van ambassadeurs – enthousiaste medewerkers die al proactief investeren in hun ontwikkeling. Zij kunnen hun collega’s aanmoedigen en de drempel om te leren verlagen.

Als lid van het L&D-team moet je overal je stem laten horen en enthousiasmeren. Maak de tools zichtbaar bij je collega’s en vertel hen welke meerwaarde ze hebben. Dat vergt tijd, maar uiteindelijk zullen ze je wel weten te vinden.

Gude Verhaert, Academy Manager bij Circet Benelux


Gude Verhaert (Circet Benelux)


Conclusie

Veranderende wetgevingen, zoals de arbeidsdeal, dwingen bedrijven om hun opleidingsbeleid doordacht vorm te geven. Een sterke leeromgeving helpt je niet alleen om aan die wettelijke verplichtingen te voldoen, maar creëert ook een meer betrokken, flexibele en innovatieve werkomgeving.


Ook je (verplichte) opleidingsaanbod aan het opstellen?

Sociale wetgeving, veiligheid, duurzaamheid… Je kan voor je verplichte opleidingen altijd terecht bij Cevora of onze partners.

Hier vind je ons volledige aanbod voor werkgevers.


Tina Segebarth 28 november 2024
Deel deze post

Ces articles pourraient également vous intéresser

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.