Automatisering, AI, nieuwe wetgevingen,
vergrijzing … In een complexe en dynamische arbeidsmarkt is een sterke
concurrentiepositie dé manier om voorop te blijven. Dat kan door volop te
focussen op innovatie. Leren op de werkvloer speelt daarin een belangrijke rol.
In dit artikel lees je hoe en waarom.
Hoe zet het Paritair Comité 200 leren op de werkvloer in om wettelijk compliant te zijn, om medewerkers aan te trekken en hun concurrentiepositie te versterken? Cevora organiseerde een rondetafelgesprek met enkele bedrijven om de antwoorden te vinden. Deze gasten schoven aan bij onze gespreksleider Paul Diepenbrock, Learning Specialist bij Cevora:
- Ann De Heyn (HR Business Partner bij Isabel Group)
- Gude Verhaert (Academy Manager bij Circet Benelux)
- Julie Van Calster (Training Advisor bij Comeos)
- Liesbeth Van Baelen (Recruiter bij Colas Belgium)
- Nouchka Roelants (Vakbondsverantwoordelijke bij ACV Puls)
- Dirk Coenen (Strategic Partnership Expert bij Cevora)
- Liesbeth Van Uytven (Head of Marketing bij Cevora)
De deelnemers van Cevora’s rondetafelgesprek
Het belang van een sterke concurrentiepositie
Een sterke concurrentiepositie helpt jouw bedrijf om succesvol en duurzaam te blijven. Door te investeren in innovatie en de verbetering van je product of dienstverlening, word je een betrouwbaar merk voor tevreden klanten, die graag betalen voor de meerwaarde die je hen biedt. Bovendien maken die stabiliteit en (technologische) voorsprong je erg aantrekkelijk voor werkzoekend talent.
Maar hoe maak je die continue innovatie mogelijk? Daarin speelt je opleidingsbeleid een belangrijke rol. In een omgeving waar leren centraal staat investeren je medewerkers namelijk graag tijd in de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.
Het gevolg van die interne kennis(deling): je bedrijf …
- verbetert voortdurend zijn processen en efficiëntie,
- kan beter inspelen op veranderingen in de markt,
- en blijft relevant voor je klanten.
3 manieren om je concurrentiepositie te versterken door te leren op de werkvloer
1. Je strategische noden doeltreffend beantwoorden
Om succesvol te innoveren, moet je de strategische noden van je bedrijf glashelder kunnen definiëren. Kijk daarbij naar het heden én naar de toekomst: waar staat je bedrijf en waar wil je naartoe? En welke vaardigheden zijn er nodig om die doelen te bereiken? Als jouw technologiebedrijf bijvoorbeeld meer wil specialiseren in cloudgebaseerde oplossingen, dan kijk je dus na of je medewerkers die expertise al hebben – en wie ze het best aanleert of opfrist.
Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor je opleidingsbeleid. Opleidingen zijn namelijk belangrijk om kenniskloven te dichten en zo je strategische doelen te behalen. In een bedrijf waarin leren centraal staat, staan medewerkers meer open voor zo’n veranderingen. Door gericht te investeren in hun skills, wordt het voor hen gemakkelijker om zich aan te passen aan de koers van je bedrijf.
Kijk goed naar wat er beweegt in jouw sector. Op welke veranderingen kan je anticiperen? Op welke innovaties kan je meesurfen? Welke skills zijn daarvoor nodig? Je medewerkers moeten mee zijn om je concurrentieel voordeel te behouden en winst te boeken op de lange termijn.
Nouchka Roelants (ACV)
2. Je technologische voorsprong behouden
Bedrijven met een technologische voorsprong plukken voordelen op meerdere gebieden: je bedrijf kan …
- unieke producten of diensten ontwikkelen,
- je klantervaring tot op een hoog niveau personaliseren,
- betere diensten leveren voor een lagere prijs.
Innoveren en je concurrentiepositie versterken lukken een pak beter als je bedrijf nieuwe technologieën integreert. Daarvoor heb je uiteraard de juiste technologische investeringen nodig. Maar tegelijk moet je ervoor zorgen dat je medewerkers de skills verwerven om met die technologieën te kunnen werken.
Als jouw bedrijf bijvoorbeeld meer AI-oplossingen wil implementeren, dan plan je best een aangepaste opleiding AI in voor je developers. Zo weten ze hoe ze die oplossingen optimaal kunnen benutten. En door je medewerkers regelmatig te trainen in nieuwe technologieën, prikkel je hen om creatief aan de slag te gaan met die tools en zo je technologische voorsprong verder uit te bouwen.
Die opleidingen zijn bovendien een sterk staaltje changemanagement. De meeste mensen houden niet van verandering, maar nieuwe dingen leren kan die blik verruimen.
Mensen zijn gewoontebeestjes. Is er een technologische verandering op komst in jouw sector? Opleidingen helpen je medewerkers om zich voor te bereiden op wat er komt, en om die overgang vlotter te doen verlopen.
Julie Van Calster
(Comeos)
3. Je processen verbeteren
Continue procesverbetering zorgt ervoor dat je bedrijf sneller kan inspelen op trends, en dat aanpassingsvermogen heb je nodig om te kunnen blijven innoveren. Daarnaast helpt het je om defecten weg te werken en dus kosten te besparen. Dat bespaarde geld kan je dan weer investeren in onderzoek of de verbetering van je product, zoals nieuwe features voor je softwareplatform.
Wanneer je leren een belangrijke plaats geeft op de werkvloer, kan je die processen gericht verbeteren. Door kennisdeling aan te moedigen en mogelijk te maken, stimuleer je je medewerkers om zich verder te ontwikkelen en hun vaardigheden beter in te zetten voor de groei van het bedrijf. Stem ook je opleidingsaanbod daarop af: trainingen in kritisch en probleemoplossend denken geven je medewerkers bijvoorbeeld de juiste handvaten om uitdagingen beter aan te pakken en de huidige processen kritisch te benaderen.
De goeien moeten op hun plaats blijven?’ Dat geloven de jongste generaties niet meer. Geef hen dus de kans om zich te ontwikkelen en ga hen niet in één hokje duwen. Stap voor stap groeien maakt hen – en jouw bedrijf – succesvoller op termijn.
Liesbeth Van Baelen (Colas Belgium)
Klaar voor de toekomst
Een sterke concurrentiepositie biedt een bedrijf de stabiliteit en middelen om te overleven in een dynamische markt. Daarvoor focus je volop op innovatie: je strategische noden invullen, investeren in nieuwe technologieën en je processen verbeteren. Door leren op de werkvloer actief te stimuleren, geef je je medewerkers de kennis en vaardigheden die nodig zijn om daarin mee te draaien. Zo zijn zij en jouw bedrijf steeds klaar voor de toekomst.
Ook bouwen aan een sterke leeromgeving en concurrentievoordeel?
Met het aanbod van Cevora zit je sowieso goed. Ga bijvoorbeeld van start met één van onze opleidingen rond innovatie en duurzaamheid.
Bekijk de opleidingssessies hier