Communicatie in tijden van change: hoe plan ik een strategie voor succes

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de complexiteit neemt onvoorspelbaar toe. Dat betekent dat we onze manier van werken voortdurend moeten aanpassen, bijstellen en vernieuwen. Communicatie is dan cruciaal. Wat kun je doen om dat proces vlot te laten verlopen? Het antwoord is simpel: werk met een strategie. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet.

De weerbarstige praktijk leert dat het niet zo gemakkelijk is om iedereen telkens weer ‘mee’ te krijgen. In deze praktische training krijg je een antwoord op de vraag hoe je deze uitdaging succesvol aan kunt pakken. In een afwisselend en interactief programma leer je werken met een 7-stappenmodel. Hiermee kun je systematisch een strategie uitwerken voor communicatie over actuele verandertrajecten uit jouw dagelijkse praktijk.

Je hoeft niet te betalen. Hoe werkt dat ?


Omschrijving

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je begrijpt het belang van een strategische aanpak van communicatie.
  • Je past het 7-stappenmodel bij deze aanpak toe.
  • Je creëert een communicatiestrategie over een verander-traject.
  • Je weet hoe je de strategie kunt gebruiken om de communicatie over verandering te organiseren.
  • Je weet ook dat je de strategie kunt gebruiken als richtsnoer voor het bewaken van de kwaliteit en voortgang.

 

Doelgroep

Elke medewerker, leidinggevende projectleider, HR-professional die een rol heeft in het begeleiden van organisaties in veranderingen. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan een succesvolle transitie van zijn/haar organisatie.

Vereiste voorkennis

Geen voorkennis vereist.

 

Ben je benieuwd hoe communicatie kan helpen bij weerstand klik dan: Communicatie in tijden van change: hoe ga ik om met weerstand?

 

Wil je communicatie centraal stellen om werk te maken van verandering klik dan: Communicatie in tijden van change: hoe maak ik werk van verandering? 

Leermethode

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 (ongeveer 45 min)

  • Inleiding op het centrale thema: het belang van een strategische aanpak
    Introductie van het 7 stappenplan (hand-out + video)
  • Voorbereidingsopdracht (hand-out + video):
    Beschrijving van illustratieve case – Consultants & Co

 

Stap 2: online-klas (3 uur)

Je leert werken met het 7-stappen-model, toelichting, tools & tips per stap, geïllustreerd met de case Consultants & Co

  • 1. Context - Raamwerk Traject
  • 2. Stakeholders - Actoren-kaart
  • 3. Communicatiedoel - Participatie-ladder
  • 4. Communicatieanalyse - Weerstand in kaart
  • 5. Communicatiestrategie - Route-plan
  • 6. Communicatiemiddelen - Media-plan
  • 7. Communicatie uitvoering - Draaiboek

 

Stap 3 (ongeveer 1 uur)

  • Werkbladen voor concrete toepassing in jouw praktijk
  • Hand-outs, extra achtergrond-informatie & aanbevolen literatuur

Sessies en planning

Datum
Plaats
Status

Incompany

Exclusieve training voor je werknemers? Dat kan!

Incompany training aanvraagen

Hoe werkt het? Hoeveel deelnemers zijn er nodig?