Je toekomstige medewerkers zelf opleiden en je organisatie tegelijk profileren als b(l)oeiende leerplek? Met duaal leren kan het. In dat traject leert een leerling uit het secundair onderwijs deeltijds op school en deeltijds bij een bedrijf. Mark Doms, HR Manager bij APCOA, stapte mee in het verhaal. Het resultaat: een perfecte match met Sena Kalemciler (20) – en een gemotiveerde werkkracht erbij.
APCOA Parking Belgium
is een van de grootste Europese spelers op het gebied van parkeermanagement. De groep biedt meer dan 1,5 miljoen parkeerplekken aan in Europa. In het Belgische hoofdkantoor te Wilrijk focussen 105 werknemers zich op technische en administratieve dienstverlening. Eén van die medewerkers is duaal leren-student Sena.
Sena verliet het kapsalon van haar zus om een duaal leren-traject te starten. Twee dagen per week studeert ze administratie aan Don Bosco in Wilrijk. De andere drie werkdagen? Die besteedt ze bij APCOA Parking Belgium – met dank aan HR Manager Mark Doms.
Teruggeven aan de maatschappij
“Sena had moeite met de traditionele schoolstructuur,” zegt Mark. “Stoppen lijkt dan de beste oplossing, maar de arbeidsmarkt is hard als je geen diploma of ervaring hebt. Via duaal leren kunnen jongeren zoals zij een kans afdwingen die ze anders misschien niet hadden gekregen. Daarom koos ik ervoor om een duaal leren-student aan te nemen. Je geeft iets terug aan de maatschappij.”
Om jongeren zoals Sena optimaal te kunnen begeleiden, volgde Mark een mentoropleiding. “Jongeren zijn mensen in vorming, en voor sommigen komen ze misschien over als bot en bruusk. Maar dat maakt van hen natuurlijk geen slechte werknemers. In de mentoropleiding leerde ik daarmee omgaan.”
Sena Kalemciler aan haar bureau bij APCOA Parking Belgium
Een veelzijdig takenpakket
Stagiairs blijven meestal 3 à 4 weken bij APCOA, maar als duaal leren-student ging Sena vorig jaar een engagement aan voor twee jaar. De school en APCOA stelden samen een leeractieplan op, zodat Sena’s takenpakket perfect zou passen bij haar studierichting. Via tussentijdse evaluaties en regelmatige bezoekjes blijft de school Sena’s vooruitgang opvolgen.
“Dat is essentieel, want het is natuurlijk een leertraject,” vervolgt Mark. “Sena moet zich kunnen ontplooien en heeft dus veel afwisseling nodig. Repetitieve taken zorgen alleen maar voor frustratie, en daar wordt niemand beter van.”
HR Manager Mark Doms (APCOA Parking Belgium)
Sena begon aan het onthaal, maar leerde geleidelijk alle aspecten kennen van een administratieve job. “Zo helpt ze nu ook bij de boekhouding,” vult Mark aan, “zodat ze meer inzicht verwerft in financiën. Ze is uitgegroeid tot een polyvalente medewerker, die met veel plezier assisteert bij een brede waaier aan opdrachten voor diverse afdelingen.”
“Ik voel me hier thuis,” glundert Sena. “Ik ben niet ‘de duaal leren-student’, maar een deel van de APCOA-familie. Ik hou van het werk en de collega’s, en ben blij dat ik in mijn job met zoveel mensen kan communiceren. Deze combinatie van werk en minder schooluren is echt iets voor mij.”
Win-win
Als alles goed blijft gaan, maakt Sena in juni haar traject bij APCOA af en krijgt ze van Don Bosco haar getuigschrift. En daarna? Dan mag ze bij haar leerwerkplek haar vaste contract ondertekenen.
Niet elk duaal leren-traject leidt tot een vaste benoeming. Bij Sena kent het dus wél een mooi einde – of juist een mooi begin? APCOA had geen openstaande vacature, maar dankzij duaal leren kon Sena er zelf haar eigen plek veroveren.
Mark Doms en Sena Kalemciler: mentor en mentee aan het werk
“Het is een win-winsituatie,” legt Mark uit. “Als werkgever kan je een toekomstige instroom creëren van mensen die al helemaal in je bedrijfscultuur passen. Sena krijgt dan weer de praktische leeromgeving die ze nodig heeft. Ze doet niet alleen ervaring op, maar kweekt ook karakter en volharding – en ze wordt ervoor betaald.”
“In het begin van mijn stage was ik snel afgeleid,” vertelt Sena. “Aan het onthaal passeren veel mensen waarmee je even kan babbelen: techniekers, de postbode, leveranciers … Nu heb ik geleerd dat ik in mijn stille werkbubbel zoveel productiever ben.”
Ondertussen kent Sena APCOA van a tot z. “Dat is het mooie van duaal leren: je krijgt wat je zelf geeft,” sluit Mark af. “Alleen ga je misschien sneller, maar samen gaan we wel verder. Het is echt de moeite om te investeren in de expertise die je een duaal leren-student kan bijbrengen. Bij duaal leren is er namelijk sprake van een langetermijnvisie. Alle kennis die je deelt, blijft renderen, want ook volgende maand is die persoon nog bij jou aan het werk. En lang daarna misschien ook.”