De federale overheid voorziet om het Federal Learning Account vanaf 1 april toegankelijk te maken. Op termijn moeten bedrijven dit platform gebruiken om de opleidingen en bijscholingen te registreren die hun werknemers hebben gevolgd. Maar wat is het Federal Learning Account precies? En wat moet je doen om in orde te zijn? Dit artikel beantwoordt de belangrijkste vragen.
Goed om te weten !
Op het ogenblik van publicatie bekijkt de federale overheid nog de laatste details rond de praktische invoering van het Federal Learning Account. Cevora is niet betrokken bij de ontwikkeling van het Federal Learning Account en deelt louter de beschikbare informatie.
Wat is het Federal Learning Account?
Het Federal Learning Account (FLA) is een digitale toepassing waarmee de overheid loopbaanlang leren wil ondersteunen en duurzame inzetbaarheid wil vergroten.
Via het platform kunnen werkgevers de gevolgde opleidingen van hun medewerkers registreren, opleidingsrechten beheren en opleidingskrediet spenderen. Het gaat niet alleen om formele opleidingen, maar ook om informele leermomenten zoals coachingsessies, workshops en conferenties.
Het Federal Learning Account treedt in werking op 1 april 2024. De tool zal beschikbaar zijn via www.careerpro.be.
FLA versus ILA
Werknemers zullen hun opleidingsgeschiedenis en -krediet kunnen raadplegen via hun Individual Learning Account (ILA) op www.mycareer.be.
Wat vind je in het Federal Learning Account?
Het Federal Learning Account bevat allereerst enkele identificatiegegevens van de werkgever, zoals het ondernemingsnummer, de bedrijfsgrootte, het arbeidsregime en het bevoegde paritaire (sub)comité.
De toepassing geeft ook een overzicht per werknemer van het aantal opleidingsdagen waar de werknemer recht op heeft, de gevolgde opleidingen en opleidingsdagen en het openstaande opleidingskrediet.
Wie moet wat registreren op het Federal Learning Account?
De federale overheid wil het Federal Learning Account vanaf 1 april toegankelijk maken voor bedrijven. Vanaf 2024 worden bedrijven immers verplicht om alle leerinitiatieven van medewerkers te registreren en beheren op het platform.
Je hebt tot 1 december om de bestaande opleidingsgegevens (vanaf april 2024) van je huidige werknemers aan te vullen in het systeem.
Als werkgever registreer je per kwartaal de gevolgde opleidingen van je medewerkers. Daarbij vermeld je onder meer de duur, het behaalde certificaat en de manier van financiering.
De publieke vzw Sigedis zal sommige gegevens op het Federal Learning Account zelf registreren en berekenen, onder meer het opleidingsrecht en -krediet. Registreer je nieuwe medewerkers, dan stuurt Sigedis informatie over het FLA en de verwerkte gegevens naar hun eBox.
Vragen over het Federal Learning Account?
Als bedrijf neem je bij vragen over het Federal Learning Account het best contact op met je sociaal secretariaat, al dan niet via je juridische afdeling.
Onze Customer Succes Managers staan voor je klaar als je vragen hebt over de diensten van Cevora. Maak hier je online afspraak.