Vergroot de impact van een opleiding met een impactmap

Volgden je medewerkers ooit al opleidingen waarvan je je achteraf afvroeg wat het nut was? Minstens even belangrijk als leren zelf is hoe ze een opleiding nadien in hun job toepassen. Maar hoe zorg je er nu precies voor dat leren impact heeft? Suzanne Verdonschot, auteur van het boek ‘Impactonderzoek’, legt uit hoe je met een impactmap de resultaten van een opleiding kan meten en optimaliseren.

Wie is Suzanne Verdonschot?


Suzanne leidt een onderzoeksgroep bij Kessels & Smit, het consultancybedrijf dat bedrijven helpt met leer- en veranderprocessen. Suzanne schreef ruim een dozijn boeken over leren, waaronder ‘Ruimte voor leren op het werk’, ‘Bouwen aan blijvende verandering’ en recent ‘Impactonderzoek’.

Meer over Suzanne


Wat is leerimpact?

Het woord ‘impact’ weerklinkt vaak als het over leren gaat, maar wat bedoelen we er precies mee? “Leerimpact is de manier waarop leermomenten – of ‘interventies’ – doorwerken in de praktijk”, legt Suzanne uit.

“Met opleidingen en andere leermomenten zijn medewerkers beter uitgerust voor hun job. Maar hoe weet je of dat effectief resultaat oplevert? Leidt de opleiding tot een gedragsverandering? Of een betere service of product voor je bedrijf? En hoe lang heeft een leermoment invloed?”

Gebruik een impactmap om de resultaten te meten

Suzanne helpt organisaties om een antwoord te bieden op die vragen. Een van de instrumenten die ze daarvoor gebruikt is een impactmap: een schema dat het verband laat zien tussen een leerinterventie en de (beoogde) impact. Concreet: in een stappenplan staat elke fase beschreven die nodig is om impact te bereiken. Van leerinterventie tot strategische doelstellingen. Een impactmap helpt je om alle stappen tussen doelstelling en resultaat bloot te leggen.

Suzanne: “Wanneer een opleiding impact mist, is dat meestal omdat de opleiding te veel gericht is op ‘leren’ en te weinig op de werkpraktijk, het ‘doen’. Een impactmap brengt het verband aan tussen het leren, het doen in de praktijk, en de resultaten die de organisatie ermee wil bereiken.

Welke opleidingen zijn geschikt om medewerkers te helpen? Wat hoop je dat ze in hun job anders doen? Hoe ga je meten of dat lukt? Welke doelen bereik je daarmee? Leidt de opleiding bijvoorbeeld effectief tot klantgerichter werken? Met een impactmap kan je precies de stappen benoemen die tot de gewenste resultaten moeten leiden. Zo haal je het maximale uit je investering in opleidingen, en zorg je ervoor dat die effect hebben in de dagelijkse job van werknemers.”

Zo ziet een impactmap eruit

Voor een opleiding vul je de verschillende stappen van de impactmap in, samen met de medewerker. Dat doe je aan de hand van deze vragen.

  1. Doelgroep: wie gaat iets leren?
  2. Interventies: welke formele (bv. opleidingen) en informele (bv. peer learning) leervormen kies je?
  3. Bekwaamheden: welke vaardigheden wil je versterken bij medewerkers?
  4. Werkgedrag: wat doen medewerkers beter of anders in hun job na het leermoment?
  5. Indicatoren succesvol werkgedrag: met welke concrete resultaten kan je meten of het leermoment impact heeft?
  6. Operationele doelen: welke concrete doelen wil je bereiken als team of organisatie? Hoe kunnen leermomenten daarbij helpen?
  7. Strategische doelen: hoe helpt leren om je strategische bedrijfsdoelen te halen?

Succesvol werkgedrag

Suzanne: “Wanneer organisaties een opleiding plannen, denken ze meestal wel na over het eerste deel van de impactmap: wie is de doelgroep en wat voor leervorm kiezen we? Ook de doelstellingen zijn meestal helder. Waar het vaak fout loopt, is dat ze het middelste stuk overslaan: het werkgedrag en de indicatoren van succesvol gedrag.”

Stel dat je je organisatie klantgerichter wil maken (dat zijn de doelstellingen van het bedrijf). Je weet welke medewerkers daar verantwoordelijk voor zijn en welke opleidingsvorm je kiest. De échte impact zit in de manier waarop het geleerde het werkgedrag van die medewerkers beïnvloedt. Misschien hebben ze wel de kennis om klanten te adviseren, maar moeten ze nog beter worden in de noden van klanten herkennen.

  • Het werkgedrag kan je definiëren als: ‘na de opleiding moeten medewerkers in een gesprek met klanten hun noden herkennen.’
  • De indicator van succesvol gedrag is: ‘de klanttevredenheid is hoger na elk contact, omdat de medewerker beter kon inspelen op de behoeften van de klant.’

Ook je medewerkers ondersteunen om beter te worden in hun job?


Neem een kijkje in ons opleidingsaanbod rond hr, change en peoplemanagement.


Cindy Drouguet 5 januari 2023
Deel deze post

Ces articles pourraient également vous intéresser

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.