Toekomstdenken: Het belang van strategisch vooruitkijken voor je organisatie

Je wil een duidelijk beeld krijgen van de toekomstige richting van je organisatie en hebt nood aan een vernieuw(en)de strategie of toekomstvisie die je dan ook nog eens kunt integreren in je organisatie. Je wil patronen en trends leren identificeren die een invloed hebben op je organisatie en je strategie. Je wil de aangeleerde theoretische elementen ook in je eigen organisatie concretiseren.

Nos formations ne vous coûteront rien. Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent


Description

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kunt een strategisch plan ontwikkelen aan de hand van strategische doelstellingen en objectieven.
  • Je kan werken met de Causal Loop Diagram.
  • Je gebruikt de confrontatiematrix om je SWOT te vervolledigen.
  • Je overstijgt de typische denkfouten.
  • Je past minstens 3 technieken toe voor toekomstvoorspelling en strategische scenario’s.

Doelgroep

Je bent een gedreven professional die mee in staat voor de ontwikkeling en implementatie van een doordachte strategie in je organisatie of je wilt hier de nodige bagage voor ontwikkelen.

Je bent een manager, leidinggevende, expert of projectverantwoordelijke die regelmatig strategisch nadenkt.

Leermethode

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1: online (120 min)

  • Invloed van VUCA en BANI op je strategie
  • SWOT analyse met confrontatiematrix
  • Causal Loop Diagram (CLD)
  • Formuleren van strategische doelstellingen en objectieven in functie van je strategisch plan
  • Introductie in Cenyfin model om de juiste aanpak te selecteren

 Stap 2: klassikaal (8uur)

  • Van visie naar strategie
  • Van overzicht, naar inzicht, naar uitzicht
  • Het ijsbergmodel
  • Typische denkfouten herkennen en overstijgen
  • Denken in mogelijkheden, opties en scenario’s
  • Ontwikkelen van verschillende scenario’s en de geschikte selecteren
  • Tools en technieken voor toekomstvoorspelling
  • Hoe ontwikkel je een strategisch plan

 Stap 3: online (90 min)

  • Hoe je strategie uitvoeren
  • Hoe je strategie evalueren
  • Omgaan met onverwachte uitdagingen en je strategie bijsturen
  • Online tools om CLD’s uit te werken
  • Must reads

Sessions et planning

Date
Lieu
Statut

Incompany

Une formation exclusive pour vos employés ? C'est possible !

Demandes de formation Incompany

Comment ça marche ? Il faut combien de participants ?