Design thinking: doorgrond de klantvraag en verbeter je ideeën

Heb jij oplossing A, B en C al paraat vóór je de vraag van je klant krijgt? Dat klinkt slim, maar is het eigenlijk niet. Met design thinking doorgrond je eerst je klantvragen om daarna creatievere oplossingen voor te leggen. In deze opleiding maak je kennis met de kern van design thinking.

Een stap verdergaan in design thinking? Bekijk dan onze andere opleiding over design thinking. Je leert er je ideeën toetsen, aanpassen en in de markt zetten.

Nos formations ne vous coûteront rien. Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent


Description

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je beheerst de basisprincipes van design thinking.
  • Je vergelijkt informatie uit meerdere bronnen (internet; klanten; deskresearch …).
  • Je kan ‘How Might We’-vragen stellen.
  • Je begrijpt hoe je ideeën kunt ophalen met toepassing van minimaal 4 methodes.
  • Je kent de kwalitatieve criteria om de beste ideeën te selecteren.
  • Door (potentiële) klanten te interviewen; breng je je doelgroep beter in kaart.

Public cible

Wil je innovatievere oplossingen bedenken? Collega’s aansporen om creatiever te zijn? Of ben je op zoek naar nieuwe manieren om producten en diensten te promoten? Dan is dit de opleiding die je zoekt. Kortom: deze opleiding is geschikt voor elke professional die innovatieprocessen wil verbeteren.

Connaissances préalables requises

Je hebt geen voorkennis nodig.

Een stap verdergaan? Volg dan ook onze andere opleiding over design thinking, waarin je jouw ideeën leert toetsen, aanpassen en in de markt zetten. Je kan beide opleidingen na elkaar (ze staan standaard 3 weken na elkaar gepland) of er eentje uitkiezen.


Méthode d'apprentissage

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.


Aperçu du programme

Stap 1: online (1 uur)

  • Eerst een introductie: wat is design thinking?
  • Maak kennis met Bright and Clean, het fictieve casusbedrijf in deze opleiding.
  • Stel een Environment Map op voor Bright and Clean, waarmee je de invloeden op jouw organisatie in kaart brengt.

Stap 2: klassikaal (8 uur)

Samen met je medecursisten verdiep je je in de theorie. Je leert meer over de eerste 3 fases van design thinking.

  • Fase 1: onderzoeken, ontdekken en inleven in de doelgroep
    • Ontdekken
    • Observeren
    • Mindmap maken
    • Interviewen
    • Persona creëren
  • Fase 2: verder kijken dan de initiële vraag
    • Interpreteren
    • Informatie verwerken
    • ‘How Might We’-vragen stellen
  • Fase 3: ideeën genereren
    • Ideation
    • Ideation methodes
    • Selectie van ideeën

In de andere opleiding verdiep je je in de 4e fase (experimenteren en bijsturen) en de 5e fase (testen, bijsturen en innovaties introduceren).

Stap 3: online (1 uur)

Je herhaalt kort de kern van design thinking. Daarnaast doe je inspiratie op via video’s en literatuur.

Daarna ga je onder begeleiding van de docent aan de slag met je eigen casus of werk je verder aan de klassikale casus.

Hoe ging de opdracht? Je bespreekt het in een gemeenschappelijk reflectiemoment met de docent en je medecursisten. Je krijgt feedback waarmee je jouw casus nog scherper neerzet.

Sessions et planning

Date
Lieu
Statut

Incompany

Cette formation en exclusivité pour vos employés ? C'est possible !

Demander cette formation en incompany

Comment ça marche ? Il faut combien de participants ?