Ongetwijfeld heb je je handen vol om je bedrijf te runnen en je klanten en medewerkers tevreden te houden. Begrijpelijk dus dat opleidingen al eens tussen de mazen van het net glippen. Nochtans is bijleren vooruitgaan: opleidingen en andere manieren van leren helpen je medewerkers groeien, en dus ook je kmo.
Voordeel 1: je bedrijf is beter voorbereid op veranderingen
Afwisselend thuis en op kantoor werken is intussen ingeburgerd. Maar wist je dat de helft (54%) van de medewerkers vindt dat zijn job ook inhoudelijk veranderd is sinds de pandemie? Tal van veranderingen spelen immers in op onze jobinhoud: steeds meer digitalisering en de rol van artificiële intelligentie (AI) daarin, meer en internationalere concurrentie, automatisering van processen ...
Al die evoluties doen zowel de jobinhoud als de complexiteit van functies voortdurend wijzigen. Dus de doelstellingen van je bedrijf veranderen misschien niet, maar de inhoud en techniciteit van alle bijbehorende jobs wél.
Je bent dus best zo goed mogelijk voorbereid op verandering. Moedig je medewerkers daarom aan om hun vaardigheden bij te schaven, ook buiten hun eigen vakgebied. Zo zijn financiële skills goud waard in crisistijden. En wat dacht je van een introductie in artificiële intelligentie (AI) voor marketing en sales?
ML6 volgt evoluties in AI op de voet
Bij consultancybedrijf ML6 draait alles rond artificiële intelligentie en machinelearning. Een domein dat onmogelijk te vatten is als individu. Daarom voeden de 90 medewerkers constant het collectieve ML6-brein. Hr-manager Kaat Van Doren:
“Elke ingenieur leest wekelijks een artikel of volgt een release. Vervolgens brieft hij of zij de rest daar kort over. Zo winnen we enorm als team. Al onze processen zijn op die collectieve intelligentie georganiseerd. Zo hebben we een tool die ons vertelt wie welke ervaring of expertise heeft binnen AI. Dat is cruciale info voor nieuwkomers of om onze klanten snel aan de juiste consultant te koppelen.”
Voordeel 2: je doet een investering die blijft lonen
Maar liefst 87% vindt dat opleidingen voor betere prestaties zorgen. Dat blijkt uit een rondvraag van Cevora bij 200 zaakvoerders en hr-medewerkers. Denk maar aan hogere productiviteit, meer innovatiekracht, efficiënter werken enzovoort.
Alle kennis, ervaring en vaardigheden van je medewerkers samen, dat is namelijk het menselijk kapitaal van je bedrijf. Op korte termijn is een opleiding dus een investering, maar op langere termijn betaalt zo’n traject zich dubbel en dik terug.
Meer wendbaarheid door opleidingen bij Creative Shelter
Juridisch dienstverlener Creative Shelter uit Gent telt 14 medewerkers en is een lerend bedrijf. Voor zaakvoerder Stan De Vocht is de economische meerwaarde van leren vooral de grotere inzetbaarheid en wendbaarheid die je ermee creëert:
“Onze mensen moeten continu kunnen bijleren vanuit hun sterktes. Start je bij ons binnen customer care, dan is dat niet noodzakelijk voor eeuwig en altijd. Liggen je capaciteiten en interesses elders, dan komen we daaraan tegemoet. Dat is het voordeel van een klein bedrijf.”
Benieuwd naar de leercultuur bij Creative Shelter? Beluister onze podcast Café Curiosité.
Voordeel 3: je bent aantrekkelijker als werkgever
Veel bedienden volgen geen of nauwelijks opleidingen. Nochtans legt de helft van hen opleidingsmogelijkheden mee in de weegschaal als ze een werkgever kiezen. Voor een kwart geven leerkansen zelfs de doorslag.
Eén ding is dus zeker: je medewerkers blijven langer aan boord als ze kunnen bijleren. En je trekt makkelijker nieuwe medewerkers aan dan je concurrent.
Upgrade Estate zet groeikansen in de etalage om talent aan te trekken
Vanaf de beginjaren investeerde Upgrade Estate – vooral bekend van de Upkot-studentenkamers – in kennisdeling. Want je mensen opleiden is cruciaal, ongeacht de grootte van je bedrijf. Stichter en co-CEO Nele Van Damme:
“We namen onze teams altijd mee op inspiratietrip. En lang voordat onze eigen ‘Upgrade Academy’ het licht zag, schakelden we al externe experts in voor opleidingen. Mijn motto? Omring je altijd met mensen die slimmer zijn dan jij, dan leer je sowieso. Ook voor sollicitanten zijn die groeikansen heel belangrijk. Mensen kiezen ons voor onze bedrijfsdynamiek en -waarden, maar ook voor onze leercultuur.”
Wil je er meer over horen? Beluister onze podcast Café Curiosité.
Als zaakvoerder of hr-verantwoordelijke ben je ambitieus. Maar om je doelstellingen te bereiken, heb je medewerkers nodig met dezelfde mindset én de juiste vaardigheden. Hen opleiden is een goed begin en de eerste stap richting leercultuur. Beschouw opleidingen dus niet als een noodzakelijk kwaad, maar als kansen om vooruit te gaan met je kmo.
Hoe leren organiseren en de impact ervan vergroten? Download het e-book:
in het Nederlands - in het Frans
Zorg dat ook jij mee bent!