Na het bepalen van de leernoden in je bedrijf rijst meteen de volgende vraag: hoe zorg je ervoor dat de opleidingen waarin je investeert het juiste doel bereiken? Ga daarvoor met elke individuele medewerker aan tafel zitten. Bespreek wat de leerdoelen van de medewerker precies zijn én hoe de opleiding een win kan betekenen voor je bedrijf. Met deze 3 tips maak je er werk van.
1. Maak je leerdoelen SMART
Stel dat je de ambitie hebt om meer leads binnen te halen via digitale kanalen. Dan kan je je marketingteam inschrijven voor een opleiding online marketing. Maar hoe weet je of je die ambitie daarna ook effectief waarmaakt?
Met de SMART-methode maak je je vage doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Anders gezegd: goede voornemens of ambities worden in een richtinggevend en haalbaar plan gegoten.
- Specifiek: wat wil je medewerker precies bereiken met de opleiding?
- Meetbaar: hoe ga je evalueren of het doel bereikt is?
- Acceptabel: is het doel aanvaardbaar voor de leidinggevende, collega’s …?
- Realistisch: is de doelstelling haalbaar in tijd en omvang?
- Tijdsgebonden: wanneer moet het doel bereikt zijn?
‘Een opleiding online marketing volgen om meer digitale leads binnen te halen’ SMART maken? Dat doe je als volgt: ‘Binnen een half jaar na de opleiding online marketing halen we met marketing 10% extra leads binnen via digitale kanalen.’
- Specifiek: het marketingteam wil de digitale kanalen beter inschakelen voor leadgeneratie en volgt daarvoor een opleiding digitale marketing.
- Meetbaar: de digitale kanalen moeten 10% meer salesleads opleveren.
- Acceptabel: meer digitale leads binnenhalen is een salestarget, dus belangrijk voor het management.
- Realistisch: de agenda van het marketingteam wordt na het volgen van de opleiding wekelijks 4 uur vrijgemaakt om de learnings toe te passen.
- Tijdsgebonden: 6 maanden na de opleiding digitale marketing moet het doel bereikt zijn.
2. Zet afspraken op papier
Spreek nog vóór de opleiding met je medewerker om de verwachtingen en doelstellingen af te stemmen. Tijdens dat korte gesprek komen aan bod:
- wat de meerwaarde zal zijn van de training, individueel en voor het bedrijf
- welke leerdoelen jullie willen bereiken met de opleiding
- hoe je medewerker de leerinhoud zal toepassen binnen zijn/haar job
Als gespreksleidraad en om de gemaakte afspraken te noteren, kan je onderstaand invulformulier gebruiken. Via de voorbeeldvragen formuleer je:
- de redenen waarom de medewerker de opleiding wil volgen
- de meerwaarde voor je medewerker, het team en je bedrijf
- de manier waarop je medewerker de kennis wil toepassen op het werk
Dit invulformulier vormt een handige basis voor het voorbereidende gesprek met je medewerker, maar ook voor de evaluatie van de opleiding, het opvolggesprek en het volgende groeigesprek.
Download het invulformulier: in het Nederlands - in het Frans
3. Laat je inspireren door best practices
Los van de theorie kunnen ook inspirerende praktijkvoorbeelden je vooruithelpen bij het bepalen van je leerdoelen. Bij AI-consultancybedrijf ML6, bijvoorbeeld, worstelen ze met de veelheid aan informatie in hun snel veranderende expertisedomein. Als individu bijblijven is niet evident. Daarom voeden de consultants continu het collectieve ML6-brein.
Focus houden is dan ook de gouden tip van Head of Talent & Culture Kaat Van Doren: “Jezelf verliezen in de veelheid aan informatie is een grote valkuil. Je moet mensen bewust maken dat ze niet op alles tegelijk kunnen schieten”, vertelt ze in de podcast Café Curiosité.
“En het is niet makkelijk, maar soms moet je als bedrijf dus ook neen zeggen. Uiteraard helpen onze interne coaches daarbij, met support van hr. En leernoden en -wensen toetsen we af met de opportuniteiten van het bedrijf. Zo houden we richting.”
Hoe leren organiseren en de impact ervan optimaliseren?
In dit gratis e-book kom je te weten:
- Wat de voordelen zijn van leren voor je kmo
- Hoe je je leernoden leert kennen en ze vertaalt naar opleidingsdoelstellingen
- Wat de beste leervormen zijn voor jouw organisatie
Download het e-book: in het Nederlands - in het Frans
Zorg dat ook jij mee bent!