Waarom taaldiversiteit onze aandacht nodig heeft
Onze werkomgeving is diverser dan ooit en de vele omgangstalen zijn daar een afspiegeling van. Bovendien werken we steeds meer digitaal, waardoor de lijn openligt met collega’s, klanten en leveranciers uit alle uithoeken van de wereld. Die taaldiversiteit komt met uitdagingen.
Zo voelen velen zich onzeker om een andere taal te spreken. Bovendien is taal veel meer dan een vaardigheid en een communicatie-instrument. Het is een belangrijk aspect van onze identiteit, cultuur en achtergrond. Taalverschillen kunnen op die manier leiden tot frustraties en zelfs wij-zijdenken.
(Her)bekijk de Learning Snack van Delia
“Er wordt veel gesproken over diversiteit en inclusie op de werkvloer, maar vreemd genoeg wordt taal daarbij vaak vergeten.” Aan het woord is Delia Mensitieri, academisch expert diversiteit en inclusie bij Atolo (link NL - Link FR), specialist in taaltrainingen. In haar Learning Snack heeft Delia het over het belang van taal in een inclusieve werkomgeving.
(Her)bekijk de Learning Snack van Delia
Aandacht voor taaldiversiteit: tips voor jezelf, je team en je organisatie
Tip voor jezelf: stel meetbare, haalbare en herhaalbare doelen
Delia: “’Ik ga meer boeken lezen in andere talen’ vertrouwen mensen me soms toe. Maar waarom eigenlijk? Welk doel wil je er precies mee bereiken? Het is belangrijk dat je jezelf een realistisch doel stelt dat je achteraf ook kan evalueren.”
Actiever deelnemen aan meetings in een andere taal is een voorbeeld van zo’n concreet doel. Maak het haalbaar door jezelf concrete mijlpalen op te leggen. Eerst een vraag stellen over een agendapunt, bijvoorbeeld, vervolgens aan het begin van de vergadering de agendapunten overlopen voor alle deelnemers, en tot slot je eigen agendapunt toelichten en er vragen over beantwoorden.
Kan je wat meer zelfvertrouwen gebruiken in het Nederlands, Frans of Engels? Met onze praktische taalopleidingen spreek je snel vlotter. Onze oefeningen zijn uit het dagelijkse kantoorleven geplukt.
Tip voor je team: werk met taalbuddy’s
Taalbuddy’s helpen collega’s op weg in de andere taal, bijvoorbeeld om vlot een presentatie te geven of een telefoongesprek te voeren. Of ze blijven na een meeting in de andere taal beschikbaar om wat extra toelichting te geven. Ook leuk: via je taalbuddy iets opsteken over de andere cultuur en identiteit.
Delia: “Taal is een communicatiemiddel, dus taaldiversiteit is altijd de verantwoordelijkheid van het hele team. Die open mindset naar andere talen is heel belangrijk om komaf te maken met frustraties of zelfs vooroordelen.”
Tip voor je organisatie: creëer een veilige leeromgeving
Concreet wil dat zeggen dat niemand zich geremd voelt om een andere taal te spreken. In een veilige leeromgeving durven collega’s fouten te maken en leren ze bij van elkaar.
Natuurlijk komt zo’n veilige taalomgeving niet vanzelf. Als leidinggevende moet je hier ondersteuning voor krijgen, en een aanbod van taalleertrajecten op ieders maat is een must. Want iedereen leert op zijn eigen manier en tempo.