Zo houdt UniPartners zijn consultants betrokken

Voor een consultancybedrijf als Unipartners is medewerkers betrokken houden wellicht een nog grotere uitdaging dan voor andere bedrijven. Want als je voortdurend voor andere klanten gaat werken, met andere collega’s, voel je je al snel nergens meer thuis. UniPartners stimuleert dat thuisgevoel met concrete welzijnsacties, maar ook met opleidingen rond kennis én soft skills.


Gelukkige medewerkers: dé uitdaging

UniPartners ontstond in 1999 als IT-consultancybedrijf en groeide sindsdien stevig. Er kwam financiële consulting bij en na verschillende overnames heeft UniPartners nu ook een derde pijler: ontwikkeling van financiële software. In totaal zijn er ondertussen 113 consultants.

Het geheim van dat succes schuilt in waarden, onthult An Cuyckens, hr-directeur van UniPartners IT. “Al van in het begin hechten we erg veel belang aan harde waarden als kennis en ervaring, maar zachte waarden als menselijkheid en goede communicatie zijn minstens even belangrijk.”

Bart De Herdt en An Cuyckens van UniPartners

“Consultants betrokken houden is dé grote uitdaging”, gaat An verder. “Het is een veeleisende job. Consultants moeten zich voortdurend inwerken bij nieuwe klanten, met andere collega’s. Dat kan snel een eenzame zaak worden: als ze zich nergens thuis voelen, haken ze snel af. De eerste drie jaar zijn cruciaal. Als ze daarna blijven, is het voor lang. De helft van onze IT-consultants heeft meer dan vijf jaar anciënniteit.”

Concrete acties


UniPartners mag dan prat gaan op zijn progressieve waarden, ze vullen ze ook in met concrete acties. Hieronder enkele voorbeelden.

Actie 1 : Welzijnsbarometer


Elke maand vullen de consultants van UniPartners timesheets in. Daarbij vragen we ze om vier vragen te beantwoorden: de welzijnsbarometer. “We houden die goed in de gaten”, zegt Bart De Herdt, hr-directeur van UniPartners Financial Services. “Ook als de consultant ‘neutraal’ antwoordt, is dat voor ons een signaal dat er misschien meer aan de hand is. Dan vragen we feedback.”

“Het thema wijzigt maandelijks. Voor september gaat het over werk loslaten tijdens de vakantie. Daarna gaan we met die antwoorden aan de slag tijdens SoUPtime.”

Actie 2: SoUPtime: online leren van elkaar


An: “SoUPtime is een online lunch-and-learnsessie. Mensen die problemen hebben aangekaart, nodigen we uit om ze online te bespreken. Dat doen we in kleine groepjes van maximaal 5 personen – zo houden we de drempel laag.”

“In een van onze laatste sessies deelden enkele collega’s hun ervaringen rond grenzen bewaken en overuren. Als consultant is het soms moeilijk om niet over je grenzen te gaan. Er kwamen enkele bruikbare tips uit die we vervolgens met iedereen gedeeld hebben. Met als afsluiter: meld het aan ons. Het is belangrijk dat ze weten dat ze bij ons terechtkunnen.”

Actie 3: Teambuildings: niet enkel per functie


“We houden verschillende teambuildings per jaar”, vervolgt An. “Daarin brengen we nu eens mensen bij elkaar met dezelfde anciënniteit, dan weer uit met dezelfde activiteiten en soms uit het hele bedrijf. Zo bieden we onze consultants zoveel mogelijk verschillende collega’s waarbij ze aansluiting kunnen vinden. We doen heel wat verschillende activiteiten: een pizza-avond, een familiewandeling op zondag, escape rooms, lasergames …”

“Erg leuk om te zien is dat onze collega’s ook zelf activiteiten organiseren”, vult Bart aan. “Zo versterken ze hun betrokkenheid en die van anderen nog verder. Een positieve spiraal.”

Actie 4: CLUP-dag: ‘thuiswerken’ op kantoor


Maandelijks organiseert UniPartners een ‘thuiswerkdag’ bij hen op kantoor. “Onze mensen werken graag thuis, maar signaleerden dat ze toch soms eenzaam zijn”, zegt Bart. “Daarom nodigen we hen uit om bij ons te komen werken. Ook hier kunnen ze weer collega’s leren kennen. ’s Middags is er een activiteit – wandelen, massagesessies … - en ’s avonds houden we een barbecue met een drankje.”


Actie 5: Wie-is-wie-app

“Ons nieuwste initiatief is de wie-is-wie-app”, zegt An. “Daar vinden onze consultants niet alleen alle informatie en documentatie die ze nodig hebben, maar ook de verjaardagen van de medewerkers. We wilden iets om de onboarding vlotter te laten verlopen, maar het is uitgegroeid tot een app die iederéén gebruikt om collega’s te contacteren met vragen.”

Bart: “Starters krijgen er een interactieve introductie van UniPartners. We werken met een checklist van praktische zaken: een kopie van hun rijbewijs, identiteitskaart … Daarna maken ze via het klassieke spel ‘Wie is het?’ kennis met hun collega’s. Zo weten ze meteen bij wie ze kunnen aankloppen met welke vraag.”

De sleutel: gerichte opleidingen

De consultants van UniPartners mogen daarnaast naar hartenlust opleidingen volgen. “Daarvoor werken we samen met onze partner Cevora”, zegt Bart. “Ze hebben heel wat vakspecifieke opleidingen. Over Microsoft Excel, Microsoft Power BI, schrijven voor het web … Daarmee scherpen onze consultants hun hard skills aan. Maar er is ook een groot aanbod rond soft skills: communicatie, assertiviteit, stressbestendigheid … Die worden nog meer gekozen.”


An: “Zeker die soft skills zijn belangrijk voor onze consultants. Ze komen vaak in andere omgevingen terecht. Dat kan stresserend zijn, ontwrichtend zelfs. Met trainingen helpen we hen om daarmee om te gaan. Via de klassikale opleiding ‘Versterk je communicatievaardigheden met het Insights Discovery-model’ krijgen onze consultants bijvoorbeeld inzicht in persoonlijkheidstypes. Zo kunnen ze hun eigen reacties – en die van collega’s – beter kaderen. En dat werkt, want onze mensen blijven lang plakken."

Curieux de savoir ce que vous pouvez faire pour accroître le bonheur au travail de vos employés ?


Découvrez nos formations en bien-être


Cindy Drouguet 22 september 2023
Deel deze post

Ces articles pourraient également vous intéresser

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.