Zo maak je duurzaamheidsrapporten en integreer je ze in je communicatie

Investeerders, aandeelhouders, (potentiële) klanten … Ze eisen allemaal steeds meer inzicht in de duurzame werkwijze en ambities van je bedrijf. Met een duurzaamheidsrapport communiceer je daarover op een slimme, gestructureerde manier. Maak kennis met de (uitgebreide) regelgeving, ontdek wat dat betekent in de praktijk en leer hoe je stap voor stap een duurzaamheidsverslag opstelt.

Nos formations ne vous coûteront rien. Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent


Description

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je begrijpt de impact van wet- en regelgeving rond duurzaamheidsrapportering.
  • Je ontdekt ESG-reporting en andere vormen van duurzaamheidsverslaggeving.
  • Je identificeert de valkuilen bij duurzaamheidsrapportering.
  • Je stelt stap voor stap een duurzaamheidsrapport op.
  • Je begrijpt hoe je greenwashing vermijdt.
  • Je integreert duurzaamheidsrapportering in je communicatie.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich op kleinere en (middel)grote organisaties die in de lijn van duurzaam ondernemen een duurzaamheidsverslag willen opstellen. Heel specifiek is de opleiding geschikt voor duurzaamheidsmanagers, marketeers, financemedewerkers of andere werknemers die willen rapporteren over duurzaamheid.

Leermethode

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1: online (2 uur)

Twee weken voor de opleiding krijg je toegang tot ons online leerplatform. Daar stel je jezelf voor en deel je je verwachtingen.

  • Wat verwacht je van de opleiding en wil je graag leren?
  • Wat weet je al over duurzaamheidsverslaggeving?
  • Welke rol speelt duurzaamheid binnen jouw organisatie?

Je verdiept je al in wat literatuur en verkent enkele aspecten van duurzaamheidsrapportering: van specifieke milieuthema’s zoals energieverbruik tot slim duurzaamheidsmanagement.

 

Stap 2: klassikale opleiding (8 uur)

De klassikale opleiding is opgedeeld in 3 delen.

Deel 1: zo stel je een duurzaamheidsrapport op.

  • Wat is een duurzaamheidsrapport?
  • Wat is ESG-reporting?
  • Voor wie stel je een duurzaamheidsrapport op?
  • Wat moet er in het rapport staan en welke stappen moet je daarvoor zetten?
  • Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen?
  • Wat houdt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in?
  • Hoe verhoudt die nieuwe Europese regelgeving zich met andere richtlijnen?

 

Deel 2: zo rapporteer je over jouw duurzaamheidsstrategie.

  • Wat zijn de prioriteiten van jouw organisatie?
  • Zijn er doelstellingen rond deze prioriteiten en is er een beleid?
  • Meet je al resultaat van je inspanningen?
  • Ontdek handige tools om met duurzaamheidsdata aan de slag te gaan.

 

Deel 3: zo communiceer je over jouw duurzaamheidsstrategie.

  • Hoe integreer je een duurzaamheidsrapportage in je interne en externe communicatie?
  • Hoe creëer je intern draagvlak via duurzaamheidsverslaggeving?
  • Hoe vermijd je dat je duurzaamheidscommunicatie vervalt in greenwashing?

 

Stap 3: online (2 uur)

Via ons online leerplatform krijg je toegang tot al het leermateriaal uit de opleiding. Daarmee stel je een praktisch bruikbare inhoudstafel voor je duurzaamheidsverslag op. Zo sla je de brug van je opleiding naar de werkvloer.

Sessions et planning

Date
Lieu
Statut

Incompany

Une formation exclusive pour vos employés ? C'est possible !

Demandez cette formation en incompany

Comment ça marche ? Il faut combien de participants ?