Krappe arbeidsmarkt, snelgroeiende organisatie, vrij specifieke business: heel kort door de bocht zijn dat de hr-uitdagingen waar Group-f voor staat. Volgens L&D-manager Stefanie van Steenlandt zit dé sleutel in leren, een carrière lang. Met haar aanstekelijke drive is ze van Group-f een lerende organisatie aan het maken.
Stefanie van Steenlandt is hoofd Quality & Education bij Group-f. Ze kent de organisatie door en door: met haar diploma hotelmanagement op zak startte ze in 2007 als 22-jarige haar carrière bij het bedrijf als teamlead housekeeping. Daarna groeide ze door tot regiomanager en operationeel manager. Sinds 2020 is ze opleidingsmanager.
Verder dan de arbeidsdeal
Group-f ontstond in 2004 en groeide op die twee decennia uit tot een gevestigde waarde in facilitair management. De familiale onderneming uit Kontich huisvest een dienstenchequebedrijf, een schoonmaakdivisie voor onder meer hotels, vliegtuigen, woonzorgcentra en kantoren, en een verhuurbedrijf van hoogwerkers.
“Voor al die markten en specifieke segmenten is het in een steeds krappere arbeidsmarkt lastig om medewerkers te vinden met de juiste ervaring en voorkennis”, vertelt Stefanie. “Dus in plaats van te zoeken naar witte raven, maken we zelf onze vakspecialisten. Om hen vervolgens ook perspectieven te bieden. Maar dat kan je alleen als je veel investeert in leren, formeel en informeel.”
“Al heeft het wel een tijdje geduurd om dat idee te laten rijpen binnen onze organisatie”, lacht ze. “Maar nu zijn we echt goed vertrokken. Ons aantal leeruren ligt trouwens een pak hoger dan wat de arbeidsdeal oplegt. We schrijven ons opleidingsplan dan ook niet vanuit de wetgeving. Integendeel, we stellen het op en checken vervolgens of het aan alle criteria voldoet. Dat vind ik een belangrijke nuance.”
“Ons aantal leeruren ligt een pak hoger dan wat de arbeidsdeal voorschrijft.”
Opleiding als teambuilding
Over alle divisies heen zijn er 2500 medewerkers, onder wie 130 bedienden in ondersteunende diensten en leidinggevende rollen. Het leeraanbod van Cevora is bij hen erg in trek. “Onze consulenten zijn allemaal ingeschreven voor ‘Klantgericht communiceren’”, somt Stefanie op. “De basisopleidingen Excel en Outlook zijn dan weer voor veel kantoormedewerkers een handige opfrissing en elke nieuwe leidinggevende volgt de ‘Survival kit people management’.”
Die laatste opleiding organiseerde Group-f ook al een paar keer als incompany-traject. Stefanie: “De toegevoegde waarde daarvan is het teambuildinggehalte. Collega’s uit verschillende regio’s en entiteiten van onze organisatie brengen een dag samen door, wisselen relevante ervaringen uit en helpen elkaar verder. De leerstof passen ze toe op bedrijfseigen problemen en ze zoeken samen naar oplossingen. Zo bouwen zij ook aan hun interne netwerk – heel belangrijk in een steeds grotere organisatie.”
Alle opleidingspremies opgebruikt
Naast het verwerven van nieuwe competenties helpen opleidingen onze medewerkers om veerkrachtiger voor de dag te komen, aldus de opleidingsmanager. “Aan de hectiek van onze branche kan ik niets veranderen, net zomin als aan het feit dat onze teams 24/7 paraat moeten staan voor de klant. Maar ik kan mijn collega’s wel ondersteuning bieden om met die druk om te gaan. Daarom investeren we ook in een opleidingsaanbod rond burn-outpreventie, stress- en timemanagement, veerkracht enzovoort.”
Ook daarvoor doet Group-f een beroep op de opleidingscatalogus van Cevora. Of op het aanbod van de vele opleidingspartners. Stefanie: “Al onze nieuwe teamleads krijgen bijvoorbeeld de sectorspecifieke opleiding schoonmaak.”
Met opleidingspremies, tot slot, investeert Group-f in andere leerplatformen en heel specifieke maatopleidingen. Stefanie: “Dankzij dat systeem konden onze leidinggevenden een leiderschapstraject volgen. Op het einde van het jaar zijn onze premies altijd opgebruikt.”
Zelf opleidingen kiezen
De droom van Stefanie? Van Group-f een echte lerende organisatie maken. Al weet ze dat dat tijd vraagt: “Collega’s moeten nog meer zelf de reflex krijgen om bij te leren. Ook kauwen we het aanbod nog te veel voor, in de vorm van verplichte leerpakketten.”
Daar wil ik binnen afzienbare tijd een keuzeaanbod aan toevoegen”, vervolgt ze. “Los van de leerverplichting zullen ze dan ook zelf opleidingen kunnen selecteren die nuttig zijn voor hun huidige job of met het oog op een volgende carrièrestap.”
“Collega’s moeten nog meer de reflex krijgen om te leren.”
Groeitrajecten ondersteunen
Want ook groeitrajecten doorheen de organisatie staan op de to-dolijst van Stefanie. De eerste stappen zijn trouwens al gezet. Sinds een jaar is ze met haar team namelijk alle functies aan het ontrafelen in takenpakketten met de bijbehorende competenties. Aan elk profiel klikt ze vervolgens een opleidingsaanbod vast.
Stefanie: “Via die individuele opleidingsplannen zullen onze bedienden op termijn ook zicht krijgen op mogelijke vervolgstappen binnen de organisatie. Al is dat misschien wel de moeilijkste oefening. We groeien als kool, waardoor ook ons organigram continu in beweging is. In de luchtvaartdivisie, bijvoorbeeld, groeit onze klantenportefeuille stevig. Als gevolg daarvan komen er nieuwe functies, rollen en niveaus bij.”
Operationeel leidinggevende Sven Goossens: “Door opleidingen te volgen, groeit je zelfvertrouwen en dat straal je ook uit”
Al meer dan 30 jaar is de luchthaven van Zaventem de habitat van Sven Goossens. Vandaag is hij operationeel leidinggevende binnen de luchtvaartdivisie van Group-f:
“Tijdens mijn evaluatiegesprek suggereerde mijn leidinggevende om me nog wat verder te versterken in coaching. Ik ging meteen te rade bij Stefanie en schreef me in voor enkele Cevora-opleidingen. De onlinecursussen die ik intussen volgde, zijn kort en goed, met een verrassend sterke groepsdynamiek.
Ik denk dat ik af en toe eentje opnieuw ga volgen, als opfrissing. Intussen paste ik de tips ook al toe. Onlangs nog bemiddelde ik bij een discussie tussen collega’s tijdens de nachtshift. Vroeger volgde ik mijn buikgevoel, maar met wat ik leerde voel ik me een stuk sterker in mijn schoenen.
Door opleidingen te volgen, krijg je meer zelfvertrouwen en dat straal je uit. Dat is trouwens mijn leidinggevende ook al opgevallen. Het komende jaar wil ik nog meer bijleren. Over leidinggeven, maar ook over Outlook, Excel en PowerPoint, want daar ben ik allemaal geen krak in. Ik ben een doener en wil in beweging blijven. Dat mijn organisatie mij daarin steunt, apprecieer ik enorm.”
Ook investeren in informeel leren
Hoe Stefanie de leercultuur binnen haar organisatie ziet evolueren? “De investering in een LMS heeft nu topprioriteit, want zo’n systeem is cruciaal om alle individuele leerplannen nauwgezet op te volgen. En om de interactie met de medewerkers te vergroten.”
“Verder wil ik de komende jaren meer inzetten op informeel leren”, besluit ze. “Dan denk ik concreet aan een bibliotheek waaruit medewerkers een boek kunnen ontlenen, podcasts, webinars …”
“Onze collega’s zelfstandig laten leren, formeel én informeel, dat is mijn droom. Uiteraard gekoppeld aan een vast verplicht aanbod om het gezamenlijke niveau van Group-f verder op te tillen. Je merkt het: de sky is de limit binnen mijn afdeling.”
Ook investeren in de groei je bedrijf?
Bekijk ons volledige aanbod voor werkgevers